Rămânem sau nu în sistemul „Cartea Verde”?

Rămânem sau nu în sistemul „Cartea Verde”?

Până la 1 aprilie 2016, Consiliul Birourilor de la Bruxelles va monitoriza situaţia din RM, după care va lua o decizie finală privind aflarea Republicii Moldova în sistemul „Cartea Verde”

În cazul în care se suspendă sistemul „Cartea Verde”, toţi şoferii care vor ieşi din R. Moldova vor fi nevoiţi să suporte taxe şi cheltuieli suplimentare mari. Cei care vor merge în Europa vor fi nevoiţi să scoată din buzunar în jur de 150 de euro pentru 30 de zile. Pentru ţări ca Rusia, Belarus, Ucraina, taxele variază de la ţară la ţară. Totuşi autorităţile spun că se fac toate eforturile necesare pentru ca până pe 1 aprilie să fie remediate problemele, iar R. Moldova să rămână în sistemul „Cartea Verde”.

Săptămâna aceasta în presă au apărut mai multe informaţi despre faptul că din 1 aprilie 2016 sistemul „Cartea Verde” va fi suspendat pe teritoriul R.M. Marţi, într-un comunicat de presă al Biroului Naţional al Asigurătorilor de Autovehicule (BNAA) se menționează că, urmare a măsurilor întreprinse de către acest birou şi de către autorităţile competente ale Republicii Moldova, Consiliul Birourilor de la Bruxelles a amânat data intrării în vigoare a dispoziţiei de suspendare până la 1 aprilie 2016, stabilind o perioadă de monitorizare. BNAA și autoritățile din Moldova întreprind măsurile necesare pentru a se conforma exigențelor Consiliului Birourilor de la Bruxelles, astfel încât să fie anulată suspendarea Moldovei din „Cartea Verde” începând cu 1 aprilie 2016. Cu toate acestea, vestea a stârnit panică în rândul şoferilor, dar şi al oamenilor de afaceri care exportă sau importă diferite mărfuri în Europa sau ţările din Est. „Asta ne mai lipsea, şi aşa ni se pun beţe în roate în dezvoltarea micului business din care ne hrănim familiile. De acum vom avea cheltuieli şi mai mari, şi vom fi nevoiţi să scumpim şi marfa pe care o aducem”, se indignează Nicolae Josan, directorul unei firme care importă şi exportă diferite materiale de construcţie atât în Europa, cât şi în CSI.

Ce se va întâmpla dacă se suspendă sistemul „Cartea Verde”

Penalitatea din partea Consiliului Birourilor de la Bruxelles a survenit în urma fraudelor înregistrate în sistemul de asigurări din R. Moldova. BNAA nu a depus la timp garanţia externă de 4,2 milioane de euro. Instituţia a ajuns în imposibilitate de plată după ce, în urma unor tranzacţii dubioase, BNAA a fost prejudiciat cu 25 de milioane de lei. Fostul director al BNAA, Mihai Manoli, declara într-un interviu la începutul acestui an că dacă RM ar pierde dreptul de a emite certificatul „Cartea Verde”, ar veni alte companii străine, care ar obține profit din această activitate. „Parcă te obligă în sens indirect să procuri maşini cu numere de înmatriculare europene deoarece în asigurarea lor intră şi Cartea Verde”, ne spune Stas Juc din Făleşti. Președintele Companiei de asigurări „Garanție”, Alexandru Zgardan, a declarat într-un interviu pentru autoclub.md că cel mai mult vor suferi şoferii care vor merge spre Est. „Autovehiculele înmatriculate în Moldova vor trebui să cumpere asigurarea ucraineană valabilă doar pe teritoriul ucrainean și apoi vor fi nevoite să procure o altă asigurare „Cartea Verde” la intrarea pe teritoriul altei țări (Rusia, Belarus). Deci, la fiecare trecere a hotarului, moldovenii vor avea mai multă bătaie de cap, plus cheltuieli suplimentare. Pentru cei care vor circula spre Vest va fi mai simplu, aceştia vor procura polița „Cartea Verde” din România, care are acoperire pentru toate statele membre ale sistemului.

Eugen Roşcovanu, preşedintele Asociaţiei Micului Business din RM:

„Şoferii sunt peste măsură de revoltaţi, nu contează că au diferite afaceri peste hotare, sau merg doar la odihnă. Nu mai vorbim de cei care au afaceri, care exportă sau importă diferite mărfuri, acele taxe se vor răsfrânge asupra preţului la marfă, cheltuieli în plus şi multe altele. Pentru a evita aceste probleme, în primul rând, trebuie pedepsiţi drastic cei care sunt implicaţii în actele de corupţie, atunci Consiliul de Birouri din Bruxelles ar vedea eliminarea elementului corupt şi lucrurile ar sta altfel.”

Alexandru Zgardan, președintele Companiei de asigurări „Garanție”:

„Doresc să subliniez că procurarea polițelor „Cartea Verde” pe teritoriul RM emise de alte țări ca Ucraina, Polonia, România sau alte state este ilegală, deoarece contravine regulilor Consiliului Birourilor și există riscul ca polița să nu fie recunoscută de autoritățile de frontieră ale unor state, din acest motiv e bine ca toți șoferii să înțeleagă că își asumă riscurile când procură asemenea polițe.”

Carolina Chirilescu

Comentează