S-a făcut dreptate! După şapte ani de umblat prin instanţe, Oleg Baraliuc a câştigat procesul cu Procuratura Anticorupție

S-a făcut dreptate!  După şapte ani de umblat prin instanţe, Oleg Baraliuc a câştigat procesul cu Procuratura Anticorupție

În sfârşit, s-a făcut dreptate! După şapte ani în care a fost purtat prin instanţe de către procurorii Anticorupţie, compozitorul Oleg Baraliuc a reuşit să-şi dovedească nevinovăţia, demonstrând faptul că Boris Focşa i-a pornit ‘un dosar penal cusut cu aţă albă’. Dar la scurt timp după pronunţarea sentinţei, muzicianul a aflat cu stupoare că i s-a deschis un nou dosar. Despre acesta, dar şi despre realizările sale profesionale, compozitorul ne-a vorbit într-un interviu oferit pentru JURNAL de Chişinău.

Acum trei ani vă vorbeam, în premieră, despre drama prin care trecea Oleg Baraliuc şi familia lui – compozitorul era purtat de ani buni prin instanţe de către cei de la Procuratura Aticorupţie, care cereau nouă ani de detenţie pentru artist.
Calvarul compozitorului a început pe vremea când era în funcţia de director al Întreprinderii de Stat „Agenţia de Impresariat”.
În 2009, în timp ce era în concediu medical, a aflat că a fost înlăturat din funcţie..
„Totul a început la trei zile după numirea lui Boris Focşa în fruntea Ministerului Culturii. Mi-au fost aduse învinuiri nefondate, cum că aş fi vândut nişte clădiri”, susţine Oleg Baraliuc.
Când Boris Focşa a văzut că se îngroaşă gluma şi că artistul a apelat la Curtea Supremă de Justiţie pentru a fi restabilit în funcţie, a decis să-i deschidă un dosar penal cusut cu aţă albă.

Despăgubiri de jumătate de milion de lei

Foto: Emisiunea ‘În Culisele neamului”, Tatiana Slivca 1_in culisele neamului_Tatiana Slivca

Timp de şapte ani, muzicianul a luptat ca să-şi demonstreze nevinovăţia în instanță. Şi a reuşit, căci în urmă cu două luni i s-a dat câştig de cauză. Însă fericirea lui Oleg Baraliuc nu a ţinut mult, căci peste câteva minute avea să afle cu stupoare că i s-a deschis un nou dosar.
„Acesta e în primă instanţă. De-a râsu`- plânsu`, nu? Mi se tot intentează dosare cu învinuiri nefondate, însă sunt călit deja şi am armele necesare pentru orice bătălie. În hotărârea Curţii Supreme de Justiţie scrie că dosarul a fost deschis imediat ce mi s-a dat câştig de cauză în precedentul dosar. Am anunţat că nu mai vreau să deţin funcţia precedentă, cea de director general, însă vreau să mi se accepte cererea de demisie şi să mi se achite salariul cuvenit pentru anii în care am fost purtat prin instanţe pe nedrept. La urma urmei, nu Ministerul Culturii trebuie să-mi întoarcă banii, ci statul. Şi este vorba de aproape o jumătate de milion de lei! Poate că acest lucru îi sperie, căci suma e destul de mare: şi-or fi zis că dacă-mi mai deschid un dosar, m-oi linişti. Ei, uite că nu mă las şi lupt în continuare!”, ne-a declarat Oleg Baraliuc.

Ce acuzaţii i se aduc?

Întrebat de ce e învinuit de această dată, cel care timp de 15 ani a fost director muzical al interpreților ruşi Alla Pugaciova, Filipp Kirkorov și Cristina Orbakaite, ne-a răspuns că este acuzat că şi-ar fi însuşit o sumă de bani de pe urma unui spectacol susţinut la Chişinău de către Alexandr Malinin, cântăreţ din Rusia.
„Pe atunci, fiind în funcţia de director general, l-am invitat pe Malinin să susţină un recital de Ziua Poliţiei. Iar pentru ca Ministerul să nu achite prea mult pentru recitalul artistului rus, seara am organizat încă un concert, iar banii rezultaţi din vânzarea acelor bilete au constituit onorariul artistului. Însă în dosarul care mi-a fost intentat scrie că artistul a cântat gratis, iar eu mi-am însuşit banii din vânzarea biletelor. Cel mai amuzant e că directorul lui Malinin a confirmat că a cerut iniţial pentru acel concert suma de 35 de mii de lei, dar pentru că ne cunoaştem, la solicitarea mea, a acceptat să cânte cu 25 de mii de lei, bani care au intrat în buzunarul artistului, nu în al meu. E clar că acest dosar penal mi s-a deschis pe nedrept, sunt martori şi acte care confirmă acest fapt! Eu sunt sigur că voi câştiga procesul şi de această dată, iar ei nu vor avea încotro şi îmi vor accepta cererea de demisie, îmi vor achita salariul pentru toată perioada de suspendare din funcţie şi îmi vor restitui carnetul de muncă. Să ştiţi că mă şi amuză când văd tot ce mi se întâmplă, căci, vorba aia: cine a lucrat la Ministerul Culturii, nu mai râde la circ”, susţine compozitorul.
În dorinţa de a-şi face dreptate, Oleg Baraliuc e gata să ajungă şi la CEDO.

Despre colaborări

2

Însă problemele enumerate mai sus nu-l împiedică să creeze şi să lanseze proiecte noi.
A rămas la fel de selectiv când vine vorba de artiştii cu care acceptă să aibă colaborări şi e gata mereu să le întindă o mână de ajutor tinerilor talentaţi, dar prea săraci pentru a-şi face un nume pe scena de acasă.
L-am întrebat pe Oleg Baraliuc dacă se consideră un compozitor scump.
„Depinde ce înseamnă pentru noi „scump”. Sunt exigent când vine vorba de colaborări şi de modalitatea de a lucra, mulţi îmi zic că sunt chiar dur în atunci când muncesc. Şi le dau dreptate. Căci înainte de a înregistra melodia în studio, lucrez cu interpretul cot la cot. Prefer să-şi pregătească lecţia din timp, nu-mi place când acesta o învaţă în timpul înregistrărilor”, susţine compozitorul.
Din cele mai recente colaborări, domnia sa a menţionat doar câteva: cu Ion Paladi, cu Adriana Ochişanu, căreia i-a semnat melodii de muzică uşoară şi populară, cu Ion Suruceanu, pentru care a reimprimat o melodie veche, de 26 de ani, apreciată şi azi, dar a pomenit şi de melodiile pe care le-a imprimat cu Gheorghe Ţopa.
„Sunt piese originale, iar Gheorghe Ţopa va apărea abordând un nou stil. Sâmbătă plec la mare cu toată familia, iar la întoarcere urmează să înregistrez cu Marcel Pavel un CD cu 14 melodii. Voi merge eu în România, va veni şi Marcel la Chişinău – distanţa nu va fi un impediment în calea colaborării noastre”, ne spune muzicianul.

Muza vine când e la volan

Stă cu orele în studioul pe care şi l-a deschis anul trecut, iar când are inspiraţie, poate să şi doarmă la muncă.
Susţine că melodiile cele mai frumoase le scrie nu atunci când stă la pian, cu versurile-n faţă, ci atunci când se află la volan.
„De cele mai multe ori, inspiraţia îmi vine în timp ce şofez, iar în astfel de cazuri înregistrez melodia pe telefonul mobil. Aşa s-a întâmplat şi atunci când am compus muzica pentru piesa „Mănăstirea Căpriana”, pe care am scris-o în troleibuz”, ne povestește Oleg Baraliuc.

De ce nu a compus nimic vreme de 21 de luni

Timp de doi ani, cât a deţinut funcţia de director al Întreprinderii de Stat „Agenţia de Impresariat”, omul de artă a organizat mai mult de 90 de manifestări de anvergură, oferindu-le posibilitatea artiştilor moldoveni să întreprindă turnee, în adevăratul sens al cuvântului.
Îşi aduce aminte adesea de acei doi ani frumoşi, chiar dacă în perioada cât a fost director general nu a compus nimic.
„Pur şi simplu nu aveam timp pentru asta! Ţin minte că, într-o zi, doamna Lidia Panfil s-a apropiat de Artur Cozma, care pe atunci era în fruntea Ministerului Culturii şi, de faţă cu mine, pe un ton serios, i-a zis să mă elibereze din funcţie. Am făcut ochii mari când am auzit asta, iar dumneaei a adăugat: ‘Este un compozitor excelent, iar acum e doar director’. Abia atunci mi-am dat seama că nu mai scrisesem nimic de 21 de luni”, îşi aduce aminte omul de artă.
Dintre textieri, are o colaborare fructuoasă cu Radmila Popovici-Paraschiv. „Ne este foarte uşor să conlucrăm. Slavă Domnului, soţia mea şi soţul Radmilei înţeleg schimbul nostru de scrisori pe e-mail, în miez de noapte”, adaugă compozitorul, cu o notă de umor.

Nu regretă că a plecat din Rusia

a

Nu-i pare rău că a plecat de la Moscova şi că a renunţat la funcţia de director muzical al celebrilor interpreţi ruşi Alla Pugaciova, Filipp Kirkorov și Cristina Orbakaite, căci a revenit la Chişinău pentru a fi cât mai aproape de familie.
„Am un fecior de 19 ani şi o fiică de 5 ani. Oare n-a meritat să mă întorc acasă? Nu mai lipsesc de lângă ei, ca altădată, căci ţin minte foarte bine ziua în care băiatul mi-a spus că are de toate, dar n-are tată… Poate nu mai am acelaşi venit ca atunci când lucram la Moscova, însă sunt alături de copii, iar familia este fericită că nu mai fac afaceri, ci artă”, susţine mândrul tătic.
Şi dacă fiul lui, Igor, tocmai a devenit student la ASEM, alegând un al drum decât cel al părinţilor, care sunt oameni de artă, atunci mezina familiei, Alexandra, se pare că le-a moştenit înclinaţiile, căci adoră să cânte şi să danseze, ba chiar participă pe la concursuri de talente.

Lena NEGRU