Iurie Leancă pleacă din PLDM: „Am fost victima unei lovituri pe la spate”

Iurie Leancă pleacă din PLDM: „Am fost victima unei lovituri pe la spate”

Fostul premier Iulie Leancă pleacă din PLDM. Anunţul a fost făcut acum câteva clipe, în cadrul unui briefing. Vedeţi mai jos declaraţiile lui Leancă:

„Aşa cum am anunţat, astăzi vin cu o declaraţie privind modul în care voi activa mai departe. Adresare publică pentru cetăţeni, care m-au votat şi învestit cu încredere. Şi pentru că cetăţenii sunt în drept să ştie ce s-a întâmplat cu votul lor, e timpul să spunem lucrurilor pe nume. Săptămâna trecută a avut loc o cotitură a partidelor proeuropene. De facto, am asistat la oficializarea unui parteneriat politic între PD, PLDM şi PCRM. Este vorba despre un joc de culise şi cele trei partide ar putea avea un plan netransparent privind viitorul RM. PLDM şi PD au făcut o înţelegere premeditată cu PCRM. Rămân convins că au existat soluţii pentru crearea uneo coaliţii proeuropene largi. După plecarea europenilor am urmărit cu toţii demararea în forţă a unei coalizări cu PCRM.

PD şi PLDM neagă cu ipocrizie coaliţia cu PCRM, dar o confirmă prin fapte. Vreau ca opinia publică să ştie că situaţia la care s-a ajuns astăzi a fost pregătită din timp. Am crezut că este doar o impresie că negocierile se mimează. Nu a fost aşa. Miza finală a fost o alianţă cu PCRM – un partener comod pentru cei care nu vor să lupte cu corupţia, care vor să îngroape adevărul despre jaful de la BEM, să controleze instituţiile statului. Nu asta au promis în campanie electorală Vlad Filat, Valeriu Streleţ, Maia Sandu, Liliana Palihovici, eu. Ne-am angajat categoric că nu ne vom alia cu PCRM şi am promis că nu vom permite ca PCRM să revină sub nicio formă la guvernare. Oamenii nu au votat PLDM ca să se arunce în braţele lui Voronin.

Se speculează acum că am acceptat un guvern minoritar când eram desemnat eu în funcţia de premier şi am fost împotrivă când a fost desemnat alt candidat. Nu este adevărat. Atunci când am acceptat desemnarea în funcţia de premier am crezut că imediat după aceasta PL va fi cooptat la guvernare. Desemnarea mea a avut doar rolul de a crea aparenţe pentru partenerii noştri europeni. Am fost victima unei lovituri pe la spate.

Continuarea pe jurnal.md

One Comment

  • Anica Unionista
    26 februarie 2015 | Permalink |

    O vizită care redefineşte relaţiile pe termen lung.
    Cum poate deveni Rep. Moldova un non-subiect în politica românească.
    24 feb.2015
    de Val. Naumescu,

    ––––––––––––––-

    doctor în ştiinţe politice, conferenţiar la Facultatea de Studii
    Europene de la Universitatea Babeş-Bolyai Cluj-Napoca, Departamentul de Relaţii Internaţionale şi Studii Americane.
    Are gradul diplomatic de ministru-consilier, fiind fost consul general
    al României la Toronto (martie 2008 – octombrie 2012) şi secretar de
    stat la Ministerul Afacerilor Externe (ianuarie 2005 – iunie 2007).
    Este fondatorul şi coordonatorul Grupului de Reflecţie şi Analiză Internaţională CITADEL.
    Printre cărţile sale cele mai recente, se numără Democracy and Security
    in the 21st Century: Perspectives on a Changing World (Cambridge
    Scholars Publishing, 2014), Foreign Policy and Diplomacy: An
    Introduction (EFES, 2014) şi Teme de politică internaţională: conflicte,
    tensiuni, dezbateri (EFES, 2014).

    http://www.contributors.ro/global-europa/o-vizita-care-redefineste-relatiile-pe-termen-lung-cum-poate-deveni-republica-moldova-un-non-subiect-in-politica-romaneasca/#comment-230527
    Idei şi puncte cheie:
    – Vizita Preşedintelui Iohannis la Chişinău, deşi aparent
    nespectaculoasă, fără accentele emoţional-ipocrite şi fără stridenţele
    populist-electorale cu care ne obişnuise fostul preşedinte, va avea
    consecinţe infinit mai importante, mai adânci şi de mai lungă durată
    asupra relaţiilor dintre cele două state de limbă română;

    – Unii vor fi dezamăgiţi de aceste consecinţe şi redefiniri,
    văzându-le drept intrarea într-o etapă „incoloră, inodoră şi insipidă” a
    relaţiilor bilaterale (nu că până acum n-ar fi fost în realitate la
    fel, dar cel puţin clişeele reciproce despre „fraţi” şi „relaţii
    speciale” bălteau din abundenţă în discursurile oficiale, de o parte şi
    de alta a Prutului), alţii le vor saluta, considerându-le calme,
    detaşate, lucide şi raţionale;

    – Etosul statului român în relaţia cu Republica Moldova se va
    schimba, devenind mai franc dar mai riguros, mai puţin teatral dar mai
    credibil, mai european dar mai puţin angajant, şi mai ales cu o doză de
    interes pe măsura interesului autorităţilor de la Chişinău pentru
    România;

    – Readucerea Partidului Comuniştilor, românofob şi anti-occidental,
    în coaliţia parlamentară majoritară nu poate fi ignorată politic de
    România, iar Bucureştiul va şti să transmită, sec, profesionist şi atent
    la cuvinte, mesajul necesar (excepţional comunicatul Ministerului
    Afacerilor Externe al României după votarea guvernului de la Chişinău,
    guvern susţinut de PCRM dar care lasă cel mai pro-occidental şi mai
    pro-românesc partid parlamentar în afara puterii);

    – Nu este exclus ca, pe termen lung, noua politică a României faţă de
    Republica Moldova (corectă şi tehnică) să fie de fapt mai eficientă
    decât „proclamaţiile” teatrale ale vechiului regim de la Bucureşti, iar
    generaţiile de tineri basarabeni care vor intra pe scenă să aibă ocazia
    să descopere oportunităţile reale ale apropierii de România şi de
    societatea românească (business, cariere profesionale, educaţie, cultură
    şi mediul academic, proiecte comune pe zone de interes specific,
    fructificarea avantajului limbii comune etc.), dincolo de cuvintele mari
    ale celor care încercau să exploateze, aşa cum s-a văzut recent,
    imaginare nişe electorale.

    –––––––––––––––-

    Aeronava prezidenţială românească va ateriza peste câteva ore la
    Chişinău, aducându-le moldovenilor de peste Prut o nouă paradigmă
    politică şi un nou discurs despre relaţiile bilaterale România-Republica
    Moldova. În prima fază, e posibil ca schimbarea să nu fie observată cu
    ochiul liber (adică de marele public), cu atât mai mult cu cât inclusiv
    personajul principal aşteptat să vorbească va spune apăsat că mergem, în
    principiu, pe o linie de continuitate politică şi strategică, de
    susţinere a parcursului european al Republicii Moldova, că aşteptăm ca
    noul guvern să performeze pe calea reformelor autentice, că România va
    acorda sprijin pe măsura eforturilor reale ale Chişinăului de a
    transpune în fapte mesajul majoritar pro-european al alegătorilor
    moldoveni din 30 noiembrie 2014 etc.

    Schimbările sunt însă dincolo de primele rânduri ale speech-ului
    oficial şi de formulele de curtoazie diplomatică iniţială, şi se vor
    (re)simţi cu siguranţă în lunile şi anii care vor urma. Un capitol s-a
    închis şi altul se deschide în relaţia dintre cele două state. Cuvintele
    vor fi mai puţine iar faptele, performanţele politico-administrative şi
    realităţile concrete vor conta mai mult. Pentru unii va fi mai bine,
    pentru alţii nu. Cine va şti să se adapteze rapid, din mers, la noul
    curs al politicii, la noile aşteptări ale oamenilor, la noile cerinţe şi
    imperative ale unei regiuni care devine una a opţiunilor clare,
    puternice şi ferme, va avea de câştigat. Cine va rămâne captiv în
    compromisuri mediocre va pierde trenul. Şi pentru România, şi pentru
    Republica Moldova (şi pentru alţii din această zonă) vin vremuri
    cruciale, care cer seriozitate decizională, determinare şi pricepere,
    care separă apele pe falia dintre lumi, dar care amestecă înşelător
    formule consacrate de succes euro-atlantic cu mirajele populiste şi
    cântecele de sirenă ale Rusiei. Deja liderii Ungariei, Greciei şi Cehiei
    se clatină pe buza unei prăpastii politice din adâncul căreia se aude
    cazaciocul, alternând cu acordurile melodramatice chinezeşti.

    Acum Chişinăul va trebui să livreze performanţe, nu poveşti, şi mai
    ales să dovedească dacă şi în ce sens mai are nevoie de România.
    Preşedintele Iohannis va şti cum să transmită această condiţie liderilor
    vechi şi noi de peste Prut, politicos şi elegant, desigur cu aerul că
    „România nu dă lecţii nimănui” iar vecinii pot face ce vor în ţara lor.
    Există oare şi un risc în această nouă situaţie bilaterală? Da, există
    riscul ca, neputând sau nefăcând lucrurile aşteptate de Uniunea
    Europeană (reforme) şi de România (reforme şi asumarea identităţilor
    comune, cu toate consecinţele care decurg de aici), depărtându-se în mod
    vizibil de orice dorinţă de a avea un proiect comun cu România iar
    dezamăgirile ţinându-se lanţ în această relaţie, Republica Moldova să
    devină în câţiva ani un non-subiect în politica şi societatea
    românească. Să ajungem să vorbim despre Republica Moldova tot atât şi
    tot aşa cum vorbim despre Bulgaria sau Serbia, de exemplu, că despre
    Ucraina oricum vom vorbi mai mult. Există riscul (sau poate şansa, speră
    unii?) ca tema „Republica Moldova” să se închidă treptat şi discret şi
    să dispară de pe agenda românească.

    În fine, să mai spunem ceea ce nu este un secret pentru nimeni, anume
    că formarea noii majorităţi parlamentare care a susţinut învestirea
    Guvernului Gaburici, cu PCRM înăuntru şi PL în afară, nu se vede deloc
    bine, nici de la Bucureşti, nici din alte capitale europene, şi, cel mai
    important, nici de către electoratul pro-occidental al Republicii
    Moldova. Un guvern minoritar este întotdeauna un guvern slab, coruptibil
    şi predispus la compromisuri. Un guvern slab este şi va fi la mâna
    comuniştilor, care nu au votat şi au contestat Acordul de Asociere la
    Uniunea Europeană. A te face că nu observi această vulnerabilitate
    politică majoră ar fi o ipocrizie ieşită din comun.
    Nu avem nimic de reproşat în acest moment tânărului premier de la
    Chişinău iar semnalele preliminare, despre capacităţile sale
    intelectuale şi manageriale, sunt dintre cele mai bune. Singura
    observaţie pe care o formulăm în acest moment de aici, din România, este legată de fundaţia politică şubredă pe care s-a construit acest guvern.
    PLDM şi PDM s-au predat practic în faţa PCRM şi au oferit un rând de
    chei ale puterii comuniştilor, care sunt departe de a fi consideraţi un
    partid reformat, aşa cum s-a încercat să se explice publicului. Este o
    capcană, cred, că Voronin a votat guvernul fără să ceară aparent nimic
    în schimb. Oricând improvizaţia aceasta suspectă poate ceda. Ne-am
    bucura să fie vorba de un guvern performant, stabil şi puternic, care să
    fortifice justiţia şi să înceapă marele război împotriva corupţiei (în
    fond, cea mai importantă dintre toate reformele unui stat
    postcomunist!), să modernizeze economia, administraţia şi educaţia, dar
    faptul că totul, dar absolut totul ar putea fi blocat în orice moment în
    Parlament de voinţa contrară a lui Voronin şi a celor 21 de deputaţi
    comunişti, nu reprezintă nicidecum un motiv de optimism pentru noi. Vom
    fi mult mai atenţi la tot ce se întâmplă la Chişinău şi nu ne vom mai
    limita la clişee şi banalităţi.
    „Basarabia lucrului bine făcut” va fi aşadar condiţia logică şi
    inevitabilă a rămânerii Chişinăului pe traiectoria occidentalizării,
    precum şi a unei relaţii redefinite şi reaşezate cu România, pe baze
    precise, într-un set de parametri calculaţi şi evaluaţi nemţeşte, cam
    aşa cum mergea ceasul bunicului din celebrul clip.
    –––––––––-
    Dacă nu, nu. Avem şi alte lucruri de făcut.

Comentează