EXCLUSIV // Iat-o pe cea mai vârstnică turistă din Moldova – FOTO

La vârsta la care alte bunicuţe stau mai mult în casă, le împletesc ciorapi nepoţilor şi le povestesc cum era pe vremea lor, mătuşa Claudia Matei din Vorniceni, Străşeni nu are astâmpăr. Îndrăgostită încă din tinereţe de călătorii, femeia nu renunţă la pasiunea ei nici acum, când a trecut de 78 de ani.

Când povesteşte despre călătoriile ei, ai impresia că o însoțești. E curioasă, se miră de tot ce vede, pune mai multe întrebări decât ceilalţi membri ai grupului de turişti. La aproape opt decenii de viaţă, matuşa Claudia pare mai tânără decât e. Chiar dacă părul i-i cărunt, iar ici colo câte un rid îi brăzdează faţa, ochii îi strălucesc, iar vocea i-i plină de optimism. E o împătimită a călătoriilor şi se încăpățânează să nu renunţe la ele nici la onorabila-i vârstă.

„Fac ce-mi place!”

Iniţial a refuzat să ne vorbească. Se ruşina că, spre deosebire de cei doi copii ai ei, nu ştie a vorbi „frumos”. A fost normatoare în gospodăria agricolă, apoi socotitoare. „Am lucrat 37 de ani în sovhoz, cum era pe-atunci. Am făcut şi casă, mi-am crescut copiii. Şi cei patru nepoţi îs mărişori. Acum zic eu că merit să fac ce-mi place cel mai mult”, spune femeia.
Mătuşa Claudia trăieşte din pensie, ca majoritatea ţăranilor, iar ca să adune bani pentru călătorii, toamna strânge nuci, pe care le sparge iarna, stând lângă sobă. „Vând miezul, scutesc banul şi mai fac de-o călătorie. Ultima m-a costat 350 de euro pentru 10 zile. Nu-i chiar atât de scump, pentru cine înţelege”, spune ea cu un aer de cunoscător.

Primele călătorii – în fostele republici sovietice

În tinereţe a vizitat toate republicile din fosta URSS. „Era interesant şi înainte, şi acum e interesant. Doar că e mai scump oleacă. Dar asta nu mă opreşte. Numai cât au fost copiii mici am stat acasă, nu puteam să-i las singuri. Pe urmă însă am umblat destul prin lume. Eram tineri şi nebuni”, ne spune neastâmpărata mătuşă Claudia, care nu uită să-l pomenească şi pe regretatul ei soţ, care deşi nu o însoţea, o lăsa să călătorească de una singură.
După destrămarea Uniunii Sovietice a fost în Bulgaria şi în România. „Mă duceam mai des la piaţă, dar şi ca turistă am fost. Prima ţară din Uniunea Europeană pe care am vizitat-o a fost Italia. Atunci am văzut Veneţia şi împrejurimile. Apoi, în alt an, am fost în Austria, de acolo – în Ungaria. Ne-au dus mai mult pe la muzee”, spune bunicuța nonconformistă din Vorniceni, care de altfel călătorește de una singură.

Parisul nu-l va uita niciodată

Matuşa Claudia a ajuns până la Marea Nordului. „Vizitam Olanda, tot ca turistă. Am cutreierat şi Amsterdamul – oraş mare, frumos. Știți, acolo bărbaţii au dreptul să trăiască unii cu alţii (căsătoriile gay – n.r.). Tocmai când am fost noi era o paradă de-a lor. Mă uitam la ei – bărbaţi chipeşi, bine îmbrăcaţi… dar mă cruceam când îi vedeam sărutându-se. Nu-mi plăcea deloc!”, ne spune ea.
Anul trecut pensionara şi-a realizat visul cel mare: a fost la Paris. „De fapt, ne-am oprit prin mai multe oraşe, dar aista mi-a plăcut cel mai mult. Foarte frumos! Nişte clădiri vechi, leii ceia din piatră pe clădiri, străzi pietruite… Pe vreme ploioasă nu vezi glod pe drum, o plăcere! Am fost şi la „vîşka” lor (Turnul Eiffel – n.r.). Eu aş fi vrut să urc pe scări, dar nu mi-au dat voie – cică îmi trebuia o zi întreagă ca să ajung în vârf. Aşa că am urcat cu ascensorul. Era tare rapid, ca un scrânciob. În Franţa am gustat brânza lor cu mucegai, dar nu mi-a plăcut. Nici nu am cumpărat”, îşi aminteşte călătoarea.
Cel mai mult însă i-a plăcut călătoria pe Sena. „În preţul pachetului turistic intra şi o promenadă cu vaporaşul. La fiecare pod ni se dădea şampanie franţuzească şi tot felul de prăjiturele. Nu voi uita niciodată orașul cela”.
Din Franţa au mers la Luxemburg, care era „la o azvârlitură de băţ”. „Acolo am gustat vinurile lor de şampanie”.

„Îmi place să mă duc şi gata!”

Mătuşa Claudia nu are aparat foto, dar îi mai fac poze condrumeţii, apoi i le trimit fiicei pe internet. „Ei, nu înţeleg eu chiar ca unii, care-s mai specialişti în istorie. Dar mă uit şi eu ca o babă. Îmi place să mă duc şi gata!”, spune ea. Iar atunci când i se face dor de ducă, răsfoieşte un caiet vechi cu note de călătorie şi albumul cu fotografii. „Uneori văd la televizor imagini cu locurile pe care le-am vizitat. Atunci îmi zic: iaca, şi aici am fost, şi acolo… numai că nu mai ştiu cum se numesc”.
De unde se duce, le aduce copiilor şi nepoţilor câte ceva. Din Franţa le-a cumpărat fetelor parfumuri, iar nepoţilor – dulciuri. „Nu prea iau cadouri, că m-am dus numai cu 500 de euro. Din banii ăştia am plătit unele excursii, a trebuit să cumpăr de mâncare, pentru că ne hrăneau doar dimineaţa. Dar nu-s mari preţurile la ei”.

Până la 80 de ani nu renunță la călătorii

Copiii i-au zis să se astâmpere, să stea acasă, lângă nepoţi. Dar pe mătușa Claudia nu-i ascultă. „Le-am spus că până la 80 de ani nu mă las. Ei parcă se ruşinează că eu umblu așa pe drumuri. Dar am lucrat toată viaţa, parcă nu-mi ajunge? Acum mă primblu şi eu oleacă. Dar cred ca și ei vor fi ca mine, căci ce iese din mâţă şoareci prinde”, ne-a spus cea mai vârstnică turistă din R.Moldova.
Cât încă n-a intrat în rândul octagenarilor, vorniceneanca se grăbește să mai mai facă o călătorie, două în Europa. „Pe urmă, dacă n-oi putea să mă duc mai departe, oi lua drumul spre mănăstirile noastre, pe care le-am văzut de mai multe ori. E și mai aproape, și mai ieftin. Acum însă adun bani să vizitez Germania şi Portugalia, dacă mi-a ajuta Dumnezeu.
Natalia TUTUNARU
Foto: APROPO Magazin

Vizualizări: 3835

12 Comentarii

• Rodica
    19 februarie 2013 | Permalink |

iar noi, cei tineri, nu ne ducem pentru ca nu avem bani, timp, sanatate… bravo bunicutei!

• Diana
    20 februarie 2013 | Permalink |

Rodica, noi nu ne ducem pentru ca nu stim cum sa calatorim low cost , cautam hotele 5 stele si tot luxul in palma, cind o sa intelegem ca sunt bani in vint sa vedeti ce economii facem si cite tari vizitam, chiar daca suntem tineri si “nu avem bani”.
    Bunicutei sanatate, si sa dea Dumnezeu sa isi implineasca visele

• Alexz
    20 februarie 2013 | Permalink |

Tot respectul pentru aceasta doamna. Merita admirata ambiata sa.

• 20 februarie 2013 | Permalink |

super fine! eu chiar am o idee :P

Respect si "uvajuha"!

super tare bunicuta..mereu tanara si nelinistita

• 20 februarie 2013 | Permalink |

Hmmmm….avem si noi o ruda care la 72 de ani, find la pensie tot merge prin lume din plin (din resursele care le castiga singura). A fost in India, Insulele Hainani ce apartin Chinei, China insasi din plin, Republica Dominicana, Europa in lung si in lat, Canada, Egipt, si muuulte muuulte alte tari. Stiu ca isi planifica o calatorie in Mexc pentru perioada apropiata si imi doresc s-o realizeze si pe aceasta. Sa vedeti ca ea la acesti ani arata mult mai bine decat oamenii nostru la 50 si nu din cauza ca nu a muncit in viata sa. Dimpotriva, a muncit toata viata dupa cercul polar, pe langa insula Dikson unde vara dura 2-4 saptamani pe an iar iernile erau de – 50 C :) ! Plusul cel mare a ei este ca are dorinta de viata si este intotdeauna in miscare. Nici un fel de caderi in depresie, positiff din plin si dispozitie buna !

ce-i de jucausa bunicuta..:d

:) Sanatate multa sa va dea Dumnezeu! Cand veniti in Portugalia ma ofer drept ghid.

• 21 februarie 2013 | Permalink |

Adorabilă!

asa, bravo doamna, corect face, ca noi moldovenii ne-am obisnuit ca in concedii sa facem reparatii, iar daca avem ceva bani sa schimbam in fiecare an perdelele prin casa si multe altele, dar cei de peste hotare nu am mentalitatea noastra, ei calatoresc si ramin cu amintirile. de ceva timp mergem si noi in calatorii, la mare in bulgaria, turcia, in vizita in italia si e ceva deosebit. va indemnam si pe voi!!!!!!!!!!!!!!!

• Aurica Jalba
    23 februarie 2013 | Permalink |

Admir aceasta bunicuta foarte mult! Succese mari si pe viitor si cit mai multe calatorii, nici eu n-o sa uit niciodata vedera Parisului de pe (viska) Turnul Efel – spectacular!