„Maria Bieşu, un simbol al Moldovei!”

„Maria Bieşu, un simbol al Moldovei!”

Primadona Operei Naţionale s-a născut la 3 august 1935, în comuna Volintiri, Judeţul Cetatea-Albă, România. Părinţii săi, Luca şi Tatiana Bieu, au fost oameni simpli, privaţi de pretenţii în ale artei muzicale. Maria Bieşu a debutat ca solistă în cadrul formaţiei de muzică populară „Fluieraş”, cu piesa „Struguraş de pe colină”. Soprana a dus o viaţă grea, având probleme de sănătate, iar unica sursă de existenţă era o bursă modestă. A avut dificultăți în timpul studiilor, deoarece a fost admisă la Conservator fără a avea o pregătire specială prealabilă. La acel început promițător, Maria Bieșu a fost călăuzită de profesoarele de canto: Paulina Botezat și talentata cântăreață Suzana Zarifian.

Primadona Operei Naţionale avea însă de atunci convingerea fermă că locul ei este pe scena Operei, astfel a trecut de la muzica folclorică la operă, angajându-se în 1962 în urma unui concurs la Opera din Chișinău, potrivit wikipedia.org. O împrejurare accidentală îi oferă șansa unei lansări fulminante. În ajunul lansării spectacolului „Tosca”de compozitorul Puccini, protagonista rolului Floriei Tosca se îmbolnăvește, iar Maria Bieșu este propusă ca suplinitor. Debutul solistei pe scena Teatrului de Operă are loc pe 28 aprilie 1962. Succesul a fost recunoscut atât de specialiști, spectatori, cât și de teatrul care a început să proiecteze un repertoriu special pentru ea . „Această voce, hărăzită Mariei de natură, întruchipează frumusețea, generozitatea, blândețea naturii moldave. Ca soprană a cântat tot repertoriul de operă. Mulțumită ei, în Chișinău a înflorit Teatrul de Operă care ulterior s-a transformat în unul din cele mai prestigioase centre ale operei pe teritoriul Uniunii Societice. Maria Bieșu este un simbol al Moldovei. Cu talentul său și contribuția adusă în artă, ea a înscris o pagină în istoria operei universale”, spune Irina Arhipova, mezzo-soprană, Rusia. În 1965, tânăra solistă, împreună cu un grup de soliști de operă, face un stagiu la teatrul „La Scala” din Milano, Italia. Aici, sub îndrumarea maestrului Enrico Piazza, asistentul de altădată a marelui Toscanini, pregătește rolurile principale de soprană în limba italiană din operele Tosca, Madame Butterfly, Aida și Trubadurul. Însuși Antonio Guiringuelli, directorul general al teatrului „La Scala”, a declarat că această tânără n-are nevoie de nici un fel de lecții – ea are un dar înnăscut. În 1967 obține titlul de „Cea mai bună Cio-Cio-san” la Concursul Internațional Miura Tomaki. Din acest moment, Maria Bieșu a început să fie invitată în juriu, în concerte sau să țină prelegeri la diverse instituții muzicale din Europa, America și Asia. La Tokio, în cadrul concursului din 1973, fiind de acum membră a juriului, Maria Bieșu face cunoștință cu idolul său – Maria Callas. În 1964 întreprinde un faimos turneu prin mai multe orașe ale Uniunii Sovietice, după ce în 1963 își prezentase cu brio rolul din „Madame Butterfly” în orașul bulgar Ruse. În 1965 Maria Bieșu este invitată de Teatrul Mare din Moscova să interpreteze rolul Tatianei din opera Evgheni Oneghin de P. Ceaikovski. Soprana a impresionat cu calitățile sale vocale lumea muzicală moscovită, iar dirijorul B. Haikin, pe lângă felicitările călduroase în urma acelui spectacol, îi propuse o permanentă colaborare. Împreună cu Haikin, Maria Bieșu s-a produs în numeroase reprezentații ale primului teatru din fosta U.R.S.S., a imprimat un șir de creații la radio și pe discuri.
După ce Maria Bieșu a evoluat pe scena teatrului Metropolitan Opera din New York cu partiția Neddei în opera Paiațe de Leoncavallo, conducerea acestui teatru a expediat Ministerului de Cultură al U.R.S.S. o ofertă oficială solicitând încheierea unui contract pentru o întreagă stagiune teatrală. Urma să interpreteze zece din cele mai frumoase roluri pe scena Metropolitanului. Diriguitorii și potentații timpului i-au amintit: „Nu uita că ești deputat, că ai obligațiuni morale față de alegători”. Cu gândul la mama și surorile sale, Maria Bieșu n-a mai plecat la Metropolitat Opera, ci a rămas acasă.Timp de câțiva ani primadona și-a transferat salariul în Fondul Păcii. Maria Bieșu este membru PCUS din anul 1979.
Piscurile creației sale licrice le-a cucerit alături de regizorii E. Platon și E. Constantinov, dirijorii L. Hudolei, I. Alterman, L. Gavrilov, A. Mocialov și Alexandru Samoilă.
Precizăm că Maria Bieşu s-a stins din viaţă în această dimineaţă, la ora 11:30, la Spitalul Cancelariei de Stat, secţia Cardiologie.
L.N.